Tentang Diri Saya: HARUS BACA: Semua sudah tahu TV3 tidak siar azan pada mulanya....

Mesti klik!

Klik dan daftar! Percuma aje!


Klik dan daftar! Percuma aje!


Jangan tak daftar! Klik di sini dan daftar! Percuma aje!

Friday, August 28

HARUS BACA: Semua sudah tahu TV3 tidak siar azan pada mulanya....

 


Salam Jumaat semua! Semua sudah tahu, saluran TV3 tidak siar azan bermula dari awal kewujudannya pada Jun 1984 hingga awal 2010-an yang lalu. Saluran TV3 adalah satu-satunya saluran TV di Malaysia yang apabila masuk waktu solat setiap kali, TV3 hanya siar hadis-hadis, surah-surah ataupun tazkirah ganti azan. Tetapi tidak ramai yang tahu grafik fadhilat solat (gambar atas) pernah digunapakai oleh TV3 bermula dari awal kewujudannya dan grafik berkenaan bersiaran setiap kali masuk waktu solat yang mengandungi hadis-hadis dan surah-surah yang terdapat dalamnya. Mei 1999 merupakan bulan terakhir grafik berkenaan digunapakai oleh TV3 sebelum bertukar kepada grafik warna hijau dengan logo TV3 di bawah kanan pada Jun 1999 sempena ulangtahunnya ke-15.

Saya pernah tengok grafik di atas sejak dari awal 1990-an lagi yang mana tempat saya di Sandakan, Sabah mula menerima siaran TV3 secara analog pada 1988. Grafik di atas bukannya mula digunapakai sejak awal 90-an, tetapi dari awal kewujudan TV3. Sudah beberapa kali saya tanya dengan rakan-rakan dalam beberapa group Facebook bilakah grafik di atas mula digunapakai oleh TV3.



Gambar di atas merupakan slaid pengumuman waktu solat TV3, kalau tak silap slaid tersebut mula digunapakai oleh TV3 sejak awal kewujudannya lagi. Hanya bermula awal 1990-an barulah slaid berkenaan digantikan dengan slaid waktu solat dengan logo TV3 sekali, tetapi masih lagi mengekalkan grafik fadhilat solat yang sama selepas slaid berkenaan dipaparkan.

Jom baca sedikit komen di bawah: -


Akhirnya bermula 2012 atau 2013, barulah TV3 menyiarkan azan setiap kali waktu solat, kecualilah slot berita (terutama Buletin Utama) dan mana-mana program/acara (termasuk sukan) yang mana TV3 hanya memaparkan notis waktu solat di bawah skrin. Azan yang masih lagi disiarkan oleh TV3 masih lagi digunakan sejak awal 2010-an yang lalu dan belum pernah bertukar gambar sehingga kini.

Jom komen di bawah!

No comments:

Post a Comment