Tentang Diri Saya: Transformasi penyiaran bawa penonton ke era baru

Mesti klik!

Klik dan daftar! Percuma aje!


Klik dan daftar! Percuma aje!


Jangan tak daftar! Klik di sini dan daftar! Percuma aje!

Thursday, July 31

Transformasi penyiaran bawa penonton ke era baru

MASIHKAH ingat lagi sewaktu mula-mula menonton siaran televisyen warna pada akhir dekad 1970-an dahulu? Seisi kampung meriah berkumpul di rumah jiran untuk menumpang menonton program Puspawarna, rancangan pertama yang disiarkan dalam bentuk warna pada 28 Disember 1978.

Dunia waktu itu terasa bertambah ceria, apabila drama kesukaan tidak lagi ditonton sekadar hitam putih.

Tidak lama selepas itu, satu lagi sejarah dilakar apabila stesen swasta pertama dilancarkan. Dengan tema Berita Terkini, Hiburan Sensasi, pada 1984, saluran TV3 mula dipancarkan di Lembah Klang dan disiarkan di seluruh negara secara berperingkat-peringkat.

Pada ketika itu, menjadi satu agenda bagi mereka yang di luar Kuala Lumpur untuk menonton TV3 apabila tiba di ibu negara. Ini adalah satu lagi kemajuan bidang penyiaran yang meninggalkan kesan yang mendalam dalam kehidupan seharian masyarakat pada waktu itu.

Kini, akan tiba satu lagi transformasi yang bakal membawa perubahan besar bagi televisyen terestrial negara kita, apabila apa yang dipaparkan ke kaca televisyen bagi siaran ke udara percuma (free to air broadcasting) bukan lagi dalam bentuk analog, tetapi ditambah baik kepada sistem digital. Arial televisyen tidak lagi perlu dinaikkan di atas bumbung atau diubah kedudukannya bagi mendapatkan siaran yang jelas.

Sebaliknya, transformasi baru ini akan memudahkan kehidupan, apabila arial hanya perlu diletakkan di sebelah televisyen untuk mendapatkan kualiti gambar dan suara dalam bentuk digital yang jauh lebih baik dari apa yang ditonton sekarang.

Pelbagai lagi ciri baru akan diperkenalkan bagi membuatkan pengalaman menonton televisyen menjadi lebih menarik, antaranya ialah pengaturcaraan pelbagai saluran, panduan program elektronik (EPG) dan sistem audio pelbagai bahasa yang kini tiada di kaca televisyen penonton siaran tanpa bayaran.

Adalah dijangkakan dalam tempoh lima tahun lagi, sebanyak 80 saluran boleh dipilih oleh penonton, hasil usaha transformasi dalam Penyiaran Terestial Televisyen Digital atau Digital Terrestial Television Broadcasting (DTTB). Melalui teknologi digital, lebih banyak saluran pendidikan, hiburan dan maklumat disediakan, tanpa mengabaikan nilai-nilai budaya masyarakat pelbagai etnik kita.

Yang lebih penting, DTTB akan mengubah gaya kehidupan masyarakat dengan kemudahan interaktif yang mampu ditawarkan. Pengalaman baru akan dirasai apabila televisyen di rumah bukan sahaja digunakan sebagai alat menonton berita atau drama, tetapi boleh digunakan untuk menyenangkan kehidupan mereka.

Contohnya, DTTB akan membolehkan penonton, dari ruang tamu atau bilik tidur mereka, dengan mudahnya menggunakan alat kawalan jauh televisyen mendapatkan perkhidmatan internet terpilih, memuat turun lagu atau aplikasi pilihan, membeli-belah dari rumah (home shopping), membayar bil, bermain permainan video, mengikuti e-pembelajaran dan pelbagai lagi aplikasi interaktif yang sebelum ini tidak pernah ada di kaca televisyen.

Kesemua ini boleh dilakukan tanpa perlu menggunakan kombinasi telefon. Penonton juga tidak perlu terikat dengan jadual penyiaran rancangan kegemaran, sebaliknya boleh memilih masa menonton mengikut kesesuaian masing-masing.

DTTB adalah satu agenda transformasi kerajaan bagi sistem penyiaran pendigitalan di bawah Kementerian Komunikasi dan Multimedia dengan kawalan selia oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia, dan dibantu oleh MYTV Broadcasting Sdn Bhd sebagai penyedia infrastruktur.

Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek telah pun mengumumkan pelaksanaan DTTB ini akan dilakukan secara berperingkat, bermula dari Pantai Timur pada April 2015. Kerajaan juga menyasarkan bahawa 98 peratus penduduk negara ini akan menerima siaran terestrial digital percuma pada 2016.

Pelbagai sebab mendorong kerajaan untuk membawa siaran digital ke seluruh pelosok negara, antaranya adalah keupayaan untuk merapatkan jurang digital di luar dan dalam bandar. Sebagai contoh, teknologi siaran digital akan membolehkan televisyen digunakan sebagai satu perantaraan untuk mendapatkan informasi atau pembelajaran, apabila pelbagai saluran khas, seperti pendidikan, kesihatan, pertanian dan kewangan boleh dibawa kepada penonton di seluruh ceruk negara secara percuma.

Ahmad Shabery juga berkata, RTM yang sekarang ini hanya memiliki dua saluran sedang mempertimbangkan menambah sekurang-kurangnya lima saluran, contohnya saluran khas berita, sukan dan kanak-kanak. Pastinya, ini akan membawa manfaat besar kepada rakyat Malaysia, terutamanya bagi yang kurang berkemampuan untuk melanggan siaran televisyen berbayar.

Pada masa sama, sektor DTTB yang dinamik juga akan mempertingkat daya inovasi, reka bentuk, hasil cipta dan pasaran produk baharu untuk menyumbang ke arah pertumbuhan ekonomi negara. Antara lainnya, penambahan saluran akan menggalakkan lebih banyak lagi pembekal kandungan (content provider) untuk siaran televisyen yang akan bersaing menyajikan hanya yang terbaik.

Kualiti program tempatan yang dihasilkan sudah tentunya akan dapat dipertingkatkan dan berpeluang untuk dipasarkan di peringkat antarabangsa dan menjadi satu hasil eksport negara. Kebolehan penonton berinteraksi dan memberi respons terhadap rancangan yang ditonton secara spontan dengan hanya menggunakan alat kawalan jauh televisyen tanpa perlu terikat dengan langganan bayaran bulanan adalah simbol kuasa pilihan penonton yang sebenar; dan inilah yang akan mendorong peningkatan kualiti kandungan penyiaran di Malaysia.

Semua ini bukanlah perkara baru di dunia. Teknologi televisyen digital adalah satu evolusi dalam bidang penyiaran yang bermula seawal 1980-an lagi di negara maju.

Peralihan dari analog ke digital buat kali pertamanya berjaya dilaksanakan secara sepenuhnya di Belanda pada 2006. Sejak itu, kebanyakan negara di seluruh dunia bertukar ke siaran terestrial digital dan menutup penyiaran analog. Sebagai contoh, di benua Eropah, rangkaian DTTB kini menawarkan lebih 2,000 saluran televisyen yang ditonton oleh lebih kurang 250 juta penduduk di sana.

Melihat pula kepada negara-negara yang lebih berdekatan dengan Malaysia berbanding dengan benua Eropah, banyak yang telah menutup siaran analog seperti Jepun, Korea Selatan, New Zealand dan Australia yang kini menumpukan usaha menyediakan bukan hanya kandungan siaran digital tetapi juga berdefinisi tinggi (HD).

Ada pula negara yang sudah pun memulakan proses untuk bertukar dari siaran analog ke terestrial digital melalui peralihan menyeluruh atau sebahagian, antaranya Thailand, Myanmar, Singapura, Indonesia, Vietnam, Filipina, Cambodia, China, Iran, Mesir, India, Qatar, Brunei dan Arab Saudi.

Ini semua sudah pastinya akan menjadi titik perubahan dalam masyarakat, dan akan terciptanya satu lagi lanskap penyiaran baharu yang bakal menjadi anjakan paradigma bagi sektor penyiaran di negara kita.

PENULIS ialah Ketua Pegawai Komersial, MYTV Broadcasting Sdn. Bhd.

No comments:

Post a Comment