Tentang Diri Saya: Orang kita dan Piala Dunia

Mesti klik!

Klik dan daftar! Percuma aje!


Klik dan daftar! Percuma aje!


Jangan tak daftar! Klik di sini dan daftar! Percuma aje!

Sunday, July 13

Orang kita dan Piala Dunia

*AWAL pagi esok – kira-kira jam 3.00, menjelang waktu imsak – pasukan bola sepak Jerman dan Argentina akan berentap sakan – orang Kelantan kata ‘bercawat kote’ – untuk menentukan siapakah juara Piala Dunia Fifa musim ini.

Tidak kira siapa yang menang, bagi berjuta-juta peminat seluruh dunia, berakhirlah sudah hari-hari dan malam-malam yang penuh ketegangan selama kira-kira sebulan, di mana tuan rumah Brazil menjadi tajuk berita utama setiap hari.

Bagi kita di Malaysia, penutup ‘World Cup’ di Rio bererti tamatlah episod para pekerja lewat ke pejabat, berdengkur waktu bekerja, dan merosotlah bisnes MC @ cuti sakit dalam kalangan doktor tidak beretika.

Berhenti jugalah keluhan dan rintihan para isteri – termasuk yang baharu kahwin – yang kecewa setiap malam sebab tidak dipedulikan suami gara-gara asyik menonton siaran langsung dari Brazil.

Tetapi, tidak semestinya kita berhenti berjaga malam. Meski tiada lagi siaran langsung, kita amat digalakkan bangun tidur lewat malam. Bukan untuk bola tetapi untuk bertahajud dan meningkatkan ibadat, terutama semasa Ramadan.

Awal al-Mubarak kita telah dilatih berjaga malam untuk Rio, kini tibalah masa kita berjaga untuk ALLAH. Jangan tinggalkan isteri, ajak sekali dia bersujud. Mudah-mudahan Ramadan ini kita menemui malam seribu bulan.

*WALAUPUN sehingga kini pasukan kita belum mampu beraksi di Piala Dunia, acara di Brazil kali ini telah meletakkan nama Malaysia sebagai berita antarabangsa, tetapi – malangnya – dalam bentuk negatif.

Itulah gara-gara kemenangan Jerman di peringkat separuh akhir yang dikaitkan dengan Hitler. Ada orang kita yang terlalu ghairah dan terlebih syok apabila Jerman berjaya menewaskan Brazil 7-1, lalu ber‘tweet’: “WELL DONE..BRAVO...LONG LIVE HITLER”.

Orang itu ialah Datuk Bung Moktar. Apa yang disebut dalam Twitter itu mencetuskan kontroversi dan disebarkan oleh agensi-agensi berita antarabangsa – BBC, Times, dan The Washington Post – untuk menjadi berita dunia.

Duta Jerman ke Malaysia, H.E Holger Michael mengatakan kenyataan anggota Parlimen Kinabatangan itu sebagai tidak boleh diterima.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pun nyata tidak senang, dan menegaskan: “Komen yang dibuat oleh Datuk Bung Mokhtar salah dan tidak boleh diterima. Dia tidak bercakap bagi pihak Malaysia...”

*BUNG akhirnya memohon maaf: “Saya tidak bermaksud untuk menyinggung perasaan orang Jerman. Dengan ini saya dengan ikhlas memohon maaf.”

Kata YB berkenaan kepada akhbar: “Saya ingat orang sekarang kena transformasi fikiran. Apa sahaja yang saya tweet orang akan hentam saya. Mereka bukan hentam saya kerana Hitler, tetapi sebab saya Bung Mokhtar.”

Saya ingat Bung pun perlu transformasi fikiran. Beliau sepatutnya tahu membezakan apa yang sensitif, apa yang tidak. Tidak boleh cakap ikut suka hati, tidak boleh bergurau main bantai sahaja. Sebab beliau bukan tukang cuci longkang tetapi seorang Ahli Yang Berhormat.

Baik dalam Parlimen, dalam laman sosial dan dalam apa sahaja, sebagai wakil yang dipilih rakyat beliau perlu berhemah dan kena menjaga kata-katanya. Hatta, dalam kelambu pun kalau cakap tidak betul, beliau mungkin ditendang hingga jatuh katil.

*ADA sebuah kampung di tempat kita yang tiba-tiba menjadi popular di laman sosial setelah kemenangan besar Jerman ke atas tuan rumah Brazil. Kampung tersebut menjadi bualan, dan gambar papan tanda kampung berkenaan disebarkan di internet.

Menurut berita yang disiarkan sebuah stesen radio popular, penduduk kampung tersebut akan mengadakan kenduri besar sekiranya pasukan Jerman menjadi juara Piala Dunia awal pagi esok.

Itulah Kampung Parit Jerman di Pontian Johor. Syabas kepada penduduk asal yang membuka kampung tersebut sebab memilih nama yang tepat untuk kampung berkenaan.

Sebenarnya selain Parit Jerman, banyak kampung kita yang menggunakan nama negara asing, seperti Kampung Kongo, Kampung Siam, Kampung Portugis, Kampung New Zealand dan lain-lain.

*AKHIR kalam, ada yang bertanya pasukan mana yang saya sokong pada perlawanan akhir Piala Dunia. Tentu sekali saya menyokong Jerman, sebab sejak lahir saya memang keturunan Jerman. Sesetengah orang menyebut Jawa sebagai ‘Jerman!’

TOK PERAK

No comments:

Post a Comment