Tentang Diri Saya: Suka duka dan demam Piala Dunia 2014

Mesti klik!

Klik dan daftar! Percuma aje!


Klik dan daftar! Percuma aje!


Jangan tak daftar! Klik di sini dan daftar! Percuma aje!

Friday, June 27

Suka duka dan demam Piala Dunia 2014


PENYOKONG-penyokong Brazil bersorak kegembiraan setelah pasukan itu meraih gol selepas menyaksikan siaran langsung bola sepak Piala Dunia 2014 melalui skrin TV yang disediakan di hadapan Restoran Hakim, Seksyen 7, Shah Alam, baru-baru ini.
SUDAH dua minggu Piala Dunia 2014 berlangsung di Brazil dan dalam sehari dua lagi kita akan ketahui 16 pasukan yang akan layak bertarung untuk pusingan kedua.

Buat kita di Malaysia kita sekadar seronok menonton aksi hebat para pemain pasukan yang beraksi dalam Piala Dunia - suatu pertandingan sukan terunggul di dunia.

Menonton sahaja sudah merasa akan keseronokannya, itu belum lagi pasukan kita dapat beraksi di pentas tersebut.

Tidak diketahui bila kita dapat melihat kelibat pemain Malaysia beraksi di pentas Piala Dunia. Jiran Asia kita, iaitu Jepun dan Korea Selatan sudah beberapa kali beraksi di sana.

Untuk layak ke Piala Dunia bukan perkara mudah sebagaimana segelintir daripada kita selalu fikirkan.

Ditambah pula permainan bola sepak kini telah banyak berubah dan berkembang maju dan untuk layak kita harus melipatkan gandakan usaha dan 'leapfrog' bagi membolehkan pasukan negara dapat berpeluang beraksi di Piala Dunia. Diharapkan kita tidak berputus asa dan akan terus berusaha bagi mencapai cita-cita tersebut.

Untuk ke Piala Dunia ada dua peringkat. Pertama, usaha melayakkan diri ke pentas pertandingan dan kedua, bagaimana sesebuah pasukan itu boleh mempamerkan aksi hebat dan berkualiti dan seterusnya dapat menjulang Piala Dunia.

Bukan semua pasukan boleh menjulang Piala Dunia, cuma pasukan yang terhebat di kalangan yang hebat sahaja dapat melakukannya. Jika pasukan kita dapat layak ke pentas Piala Dunia itu pun sudah cukup baik, ini pula berjaya menjulang piala keagungan bola sepak tersebut.

Kalah menang itu adalah perkara biasa dan asam garam dalam sesuatu pertandingan sukan. Kita akan melihat peminat dan pasukan yang akan bergembira apabila pasukannya menang dan bersedih jika pasukannya kalah.

Kita percaya di sebalik itu semua, semua pasukan inginkan kemenangan. Paul Byrant, jurulatih terhebat pasukan American Football, Green Bay Packers suatu ketika pernah berkata, " Kemenangan itu bukanlah segalanya, tetapi ianya penting".

Dalam pertandingan Piala Dunia, kita berpeluang melihat gaya dan aksi hebat sebilangan pemain dunia yang telah pun kita ketahui kehebatannya seperti Lionel Messi, Neymar Junior dan lain-lain.
Ada kalanya mereka menyinar ibarat permata di pentas Piala Dunia dan ada kalanya mereka tenggelam tidak seperti mana mereka beraksi pada peringkat kelab di Eropah dan Latin Amerika Selatan.

Harapan para peminat dan pasukan kepada pemain yang disifatkan sebagai 'ayam tambatan' ini amat besar sekali dan sudah tentu para pemain tersebut akan merasa tekanan teramat kuat ketika beraksi pada pentas Piala Dunia.

Walaubagaimanapun para pemain telah berlatih bersungguh-sungguh dan bermain dalam liga bola sepak terkemuka dunia, tekanan ketika beraksi di Piala Dunia amat berbeza sekali. Bukan sahaja para peminat dan para pegawai merasakan tekanan dan 'demam' Piala Dunia, para pemain lebih lagi akan merasainya.

Masih ingatkah kita lagi peristiwa pemain Colombia di pentas Piala Dunia 1994 lalu? Andres Escobar, pemain pertahanan pasukan Colombia yang beraksi di Piala Dunia 1994 yang menyebabkan pasukannya kalah kepada Amerika Syarikat melalui gol sendiri telah ditembak di pekan tempatnya, Medellin.

Selain itu, prestasi buruk pasukan England di Brazil terus mendapat kritikan hebat media British dengan melabel pasukan England seperti 'Sibodoh'.

Begitulah halnya asam garam dan suka duka Piala Dunia. Jika menang Piala Dunia sesebuah pasukan itu akan disanjung tinggi, dan dikecam hebat jika gagal melakukannya. Di sini pasukan Sepanyol terus dikecam kerana gagal untuk ke pusingan kedua dan mempertahankan Piala Dunia yang dimenanginya pada tahun 2010.

Harapan menggunung rakyat Brazil untuk pasukannya merangkul Piala Dunia di gelanggang sendiri kali ini sudah tentu amat besar sekali. Kita akan lihat akibatnya jika Brazil gagal melakukannya kerana mereka telah berbelanja besar bagi menganjurkan pertandingan berprestij ini.

Jika menang sekurang-kurang ia dapat melenyapkan rintihan rakyat Brazil yang inginkan pembangunan dan melihat penganjuran Piala Dunia 2014 itu sebagai suatu pembaziran.


PENULIS ialah Pensyarah Fakulti Sains
Sukan dan Rekreasi UiTM, Kampus Seremban,
Negeri Sembilan.

No comments:

Post a Comment