Tentang Diri Saya: Percuma 2 juta set isyarat TV

Mesti klik!

Klik dan daftar! Percuma aje!


Klik dan daftar! Percuma aje!


Jangan tak daftar! Klik di sini dan daftar! Percuma aje!

Tuesday, June 3

Percuma 2 juta set isyarat TV

Kuala Lumpur: Puncak Semangat Sdn Bhd (Puncak Semangat), penyedia kemudahan rangkaian dan infrastruktur TV teresterial digital (DTT) negara akan menawarkan dua juta set kekotak penerima isyarat (set-top box) untuk diagihkan secara percuma kepada rakyat Malaysia terutamanya golongan berpendapatan rendah.

Pengarah Projeknya, Nik Abdul Aziz Nik Yaacob berkata, tawaran terbabit adalah sebahagian syarat yang perlu dipenuhi syarikat apabila berjaya memperoleh konsesi untuk membangunkan DTT daripada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) pada 16 April lalu.

“Pemilihan bagi individu yang bakal menerima set kekotak ini akan dilakukan melalui senarai individu daripada program e-Kasih dan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M),” katanya pada majlis sidang media mengenai DTT di sini, semalam.

Puncak Semangat adalah syarikat yang berjaya memperoleh konsesi selama 15 tahun bagi membangunkan kemudahan rangkaian dan infrastruktur DTT daripada tiga syarikat yang disenarai pendek oleh SKMM pada bulan lalu.

Beliau berkata, individu yang tidak terpilih untuk menerima kekotak penerima isyarat perlu membeli sendiri peralatan terbabit bagi mendapatkan siaran televisyen digital yang memiliki kualiti gambar dan bunyi lebih baik.

Menurutnya, syarikat tidak menetapkan harga bagi set kekotak itu kerana ia masih berada pada peringkat perbincangan.

di mana mereka sedang meneliti kertas kerja dan permohonan daripada 200 syarikat tempatan dan antarabangsa yang berminat untuk menghasilkan dan mengedarkan peralatan terbabit.

“Apa yang pasti, harganya akan berada pada tahap mampu milik, sekali gus memberi kemudahan kepada orang ramai untuk menikmati dan memanfaatkan kemudahan siaran TV digital,” katanya.

Puncak Semangat akan memulakan pelaksanaan perkhidmatan DTT dalam empat fasa bermula Januari 2015 dan ia dijangka menawarkan siaran pertama seawal 17 April 2015.

Syarikat itu dijangka melengkapkan peralihan siaran televisyen daripada sistem analog kepada digital bagi seluruh negara dalam tempoh dua tahun akan datang seperti yang ditetapkan SKMM, sekali gus memenuhi sasaran untuk memastikan 98 peratus daripada populasi rakyat di Malaysia akan menerima siaran terbabit menjelang Jun 2016.

Dalam perkembangan sama, Puncak Semangat memperuntukkan perbelanjaan modal melebihi RM2 bilion bagi melaksanakan pembangunan DTT di negara ini sepanjang tempoh konsesi terbabit.

No comments:

Post a Comment