Tentang Diri Saya: Malaysia jadi perintis perkhidmatan penyiaran DTT

Mesti klik!

Klik dan daftar! Percuma aje!


Klik dan daftar! Percuma aje!


Jangan tak daftar! Klik di sini dan daftar! Percuma aje!

Friday, June 6

Malaysia jadi perintis perkhidmatan penyiaran DTT



Malaysia bakal mempunyai perkhidmatan penyiaran Televisyen Digital Terestrial (DTT) menjelang tahun 2016 dan sekaligus menjadi negara Asean yang menerajui bidang ini menurut kata Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek.

Beliau berkata saluran TV percuma yang dikenali sebagai MYTV merupakan sebahagian daripada agenda transformasi kerajaan bagi keperluan sistem penyiaran digital.

Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek.

"DTT yang berasas kepada teknologi baru bukan sahaja merangkumi liputan menyeluruh tetapi juga dapat meningkatkan kualiti industri kandungan dengan lebih maju," katanya seperti yang dipetik daripada laporan media tempatan.

DTT bakal dilaksana melalui empat fasa bermula Kelantan, Terengganu dan Pahang pada Januari 2015, fasa 2 merangkumi Sabah dan Sarawak dan fasa 3 bermula di Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Negeri Sembilan, Melaka dan Johor manakala fasa terakhir bakal meliputi Selangor, Lembah Klang, Putrajaya serta semua kawasan bandar.

Selain itu, projek ini juga akan dimulakan di kawasan pendalaman kerana ingin menyediakan kemudahan terkini kepada rakyat bawahan berikutan modul itu lebih mudah memandangkan cabaran teknikal untuk bertukar daripada sistem analog kepada digital adalah besar.

"Kami berharap untuk memiliki 100 hingga 200 saluran dalam pasaran dan boleh membangunkan lebih banyak saluran pada masa akan datang," katanya.

Merujuk kepada United Kingdom yang mengambil masa selama 12 tahun untuk memiliki saluran penyiaran digital sendiri, beliau optimis terhadap projek DTT negara dapat disiapkan dalam tempoh dua tahun seperti yang dirancang dengan memperlihatkan pengalaman Malaysia yang pernah melalui proses itu.

No comments:

Post a Comment