Tentang Diri Saya: Projek DTT lahir TV masa depan

Mesti klik!

Klik dan daftar! Percuma aje!


Klik dan daftar! Percuma aje!


Jangan tak daftar! Klik di sini dan daftar! Percuma aje!

Monday, June 9

Projek DTT lahir TV masa depan

Kuala Lumpur: Malaysia bakal menerima pembangunan prasarana pembangunan teknologi televisyen terestrial digital (DTT) menjelang 2016, sekali gus menjadi negara paling ke depan mengguna pakai teknologi berkenaan dalam kalangan negara ASEAN.

Projek pembangunan prasarana teknologi DTT adalah transformasi sistem analog televisyen ke teknologi digital yang laksanakan Puncak Semangat Sdn Bhd (PSSB) untuk membina, mengendali dan menguruskan infrastruktur dalam tempoh 15 tahun.

Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, projek berkenaan diberikan kementeriannya kepada PSSB menerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) sejak lapan minggu lalu.

Beliau berkata, pengenalan televisyen digital membolehkan rakyat mendapat faedah dari segi penambahan saluran siaran, membantu meluaskan ruang perniagaan di televisyen, kualiti audio dan visual dipertingkatkan serta menggalakkan perkembangan industri kandungan di Malaysia.

“Projek DTT adalah salah satu projek dirancang kerajaan bagi mencapai status negara maju menjelang 2020 memandangkan ia termasuk di dalam usaha meningkatkan penggunaan teknologi industri.

“Saya difahamkan dengan adanya DTT, saluran siaran mampu bertambah kepada 80 saluran dan ini memberi faedah kepada kita semua untuk menikmati maklumat dan hiburan,” katanya pada majlis pelancaran projek televisyen digital di sini, baru-baru ini.

No comments:

Post a Comment