Tentang Diri Saya: Benarkah monopoli Piala Dunia di Astro akan tamat??

Mesti klik!

Klik dan daftar! Percuma aje!


Klik dan daftar! Percuma aje!


Jangan tak daftar! Klik di sini dan daftar! Percuma aje!

Wednesday, October 23

Benarkah monopoli Piala Dunia di Astro akan tamat??

Dua tahun lepas, pihak Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan (kini Kementerian Komunikasi dan Multimedia - KKMM) memutuskan untuk menamatkan monopoli siaran sukan terkemuka (termasuk kejohanan bola sepak Piala Dunia yang datang setiap empat tahun sekali) oleh Astro dan sekitar November 2011 ada pula siaran langsung bola sepak Sukan Sea yang melibatkan pasukan Malaysia di saluran TV1 dan TV3, yang mana seluruh rakyat Malaysia dapat menonton perlawanan bola sepak tersebut tanpa rasa gusar. Ia merupakan permulaan kepada tamatnya monopoli Astro.

Tinggal lebih tujuh bulan sahaja lagi, satu-satunya kejohanan bola sepak dunia yang sentiasa dinanti-nantikan setiap kali berlangsung, iaitu Piala Dunia yang akan memasuki edisi ke-20 dan berlangsung di Brazil dari 12 Jun hingga 13 Julai tahun depan. Apakah semua stesen televisyen percuma iaitu RTM dan Media Prima akan berkongsi hak siaran Piala Dunia dengan Astro untuk sama-sama menyiarkan kesemua perlawanan bola sepak secara langsung? Sama-sama kita nantikan.

Semua sudah tahu, Piala Dunia adalah kejohanan bola sepak untuk semua, sepatutnya dinikmati bersama-sama tak kira kaki bola tegar atau sebaliknya. Miskin kaya mesti boleh menikmati Piala Dunia secara langsung setiap empat tahun sekali. Cuba kita bayangkan pada tahun 1982, RTM yang pada waktu itu tiada tandingannya menyiarkan secara langsung Piala Dunia 1982 di Sepanyol atas tajaan rakyat Malaysia. Kemudiannya, Benson & Hedges memutuskan menaja Piala Dunia sekali iaitu pada 1986, sebelum diambil alih oleh Dunhill selaku penaja rasmi siaran langsung Piala Dunia di TV sebanyak empat kali berturut-turut, iaitu pada 1990, 1994,1998 dan 2002. Mulai tahun 2003, syarikat rokok tidak dibenarkan mengiklankan dan menaja siaran sukan.

Saya baru-baru ini ada melaporkan kepada pihak KKMM tentang monopoli siaran sukan di Astro. Apakah kita dapat dihidangkan semula dengan kesemua perlawanan bola sepak Piala Dunia secara langsung oleh semua saluran TV percuma (walaupun ramai yang punya Astro)? Kalau ya, jom la ramai-ramai tgk bola Piala Dunia secara langsung! Yang tiada Astro mesti tak kempunan/rugi punya, kan?

...bersambung

No comments:

Post a Comment