Tentang Diri Saya: Siaran TV analog Malaysia bakal berakhir awal November ini

Mesti klik!

Klik dan daftar! Percuma aje!


Klik dan daftar! Percuma aje!


Jangan tak daftar! Klik di sini dan daftar! Percuma aje!

Friday, October 25

Siaran TV analog Malaysia bakal berakhir awal November ini

Mesej penutupan siaran analog di Sabah dan Sarawak.

Tanggal 31 Oktober ini merupakan fasa kemuncak penutupan siaran analog (ASO) di Malaysia, yang mana Sabah dan Sarawak serta Labuan akan menamatkan siaran analog pada awal bulan hadapan. Ini bermakna tiada lagi siaran analog di Malaysia bermula 1November ini. Bagi yang sudahpun membeli dekoder DVB-T2 teruskan menonton secara percuma selepas ASO di Malaysia kelak.

Fasa pengenalan ASO di Malaysia.

Untuk makluman, fasa pengenalan ASO di Malaysia adalah pada 21 Julai yang lalu di Pulau Langkawi dan siaran analog di Semenanjung Malaysia telah berakhir pada tengah malam 15 Oktober lalu. Siaran analog di Sabah dan Sarawak serta Labuan masih lagi bersiaran dan akan menamatkan riwayatnya selepas sambutan Deepavali ini. Sebab utama warga Sabah dan Sarawak memasang dekoder MYTV adalah sesetengah saluran yang bersiaran secara analog seperti TV9 dan 8TV kelolaan Media Prima (MPB) tidak diterima di Sabah dan Sarawak. Mujurlah saya adalah antara yang terawal dari Sandakan menikmati siaran digital MYTV sejak tiga tahun yang lalu, iaitu pada 7 April 2016 (Khamis). Sejak dari itu, saya dapat menonton saluran TV9 dan ntv7 sehingga kini.

Akhir kata, semoga penutupan siaran analog sepenuhnya akan direstui setiap penduduk Malaysia yang sudahpun bosan dengan siaran analog yang berbintik-bintik itu. Nikmatilah siaran digital dengan aman damai bermula sekarang juga!

No comments:

Post a Comment