Tentang Diri Saya: Selamat tinggal KRU!

Mesti klik!

Klik dan daftar! Percuma aje!


Klik dan daftar! Percuma aje!


Jangan tak daftar! Klik di sini dan daftar! Percuma aje!

Sunday, May 6

Selamat tinggal KRU!

Buat kesekian harinya, kumpulan KRU yang berusia 26 tahun pada tahun ini akhirnya mengucapkan selamat tinggal kepada dunia seni suara Malaysia dan Konsert Gergasi KRU25 yang berlangsung sejak semalam sehingga malam ini merupakan konsert terakhir buat mereka yang bergelar Kumpulan Rap Unik pada awal kemunculannya sebelum kumpulan tersebut dibubarkan sejurus selepas konsert tersebut. Ini bermakna tiada lagi KRU dalam dunia hiburan Malaysia selepas ini. Sedihnya..

Sepanjang KRU berada dalam kancah seni suara tanahair ini anda semua tidak harus lupakan bahawa album pertama mereka iaitu "Canggih" diterbitkan pada tahun 1992, iaitu tahun kumpulan berkenaan ditubuhkan dan lagu-lagu yang terdapat dalam album tersebut adalah"Hanya Kau", "Cherrina" dan sebuah lagu berkaitan dengan Wawasan 2020 iaitu "20/20" ilham bekas Perdana Menteri Malaysia keempat iaitu Tun Dr. Mahathir Mohammad.

Untuk makluman anda semua, konsert KRU Mega Tour pada tahun 1997 mencatat rekod sebagai satu-satunya konsert kumpulan ini yang ditaja oleh jenama rokok terkemuka (yang juga pernah menaja siaran sukan badminton pada 1994 dan Sukan Olimpik 1996 di Atlanta) iaitu Peter Stuyvesant. Akan tetapi konsert tersebut bukanlah satu-satunya konsert tajaan jenama rokok tersebut, malah jenama rokok popular lain dalam rekod hiburan Malaysia ini. Semua iklan yang menggunakan jenama rokok (walaupun tidak ada kena-mengena dengan tabiat merokok) tidak dibenarkan di kesemua media cetak dan elektronik Malaysia bermula tahun 2003.

Album "The Way We Jam" mencatat rekod sebagai sebagai satu-satunya album studio berbahasa Inggeris bagi kumpulan ini, yang diterbitkan pada 1998 yang mengandungi lagu "Wanita Jelita" iaitu satu-satunya tajuk bahasa Melayu bagi album tersebut. Album berkenaan merupakan album studio keenam bagi KRU.

Datuk Norman merupakan satu-satunya anggota KRU yang mendapat gelaran Datuk setakat ini, selain ketua kumpulan ini.

Semoga dengan pembubaran ini akan meninggalkan sejuta kenangan manis buat semua peminat KRU tidak kiralah peminat lama dan yang baru termasuk dalam kalangan remaja masa kini. Selamat jalan KRU!

No comments:

Post a Comment