Tentang Diri Saya: Sukan Olimpik dah mula!

Mesti klik!

Klik dan daftar! Percuma aje!


Klik dan daftar! Percuma aje!


Jangan tak daftar! Klik di sini dan daftar! Percuma aje!

Sunday, August 7

Sukan Olimpik dah mula!



Bahang Sukan Olimpik dah mula! Temasya ini merupakan Sukan Olimpik Musim Panas kali ke-31 dan julung-julung kali acara sukan tertua di dunia ini dilangsungkan di bumi Amerika Selatan, namun ini bukan kali pertama temasya berkenaan diadakan di Benua Amerika kerana sebelum ini ia diadakan di Amerika Syarikat sebanyak 4 kali (St. Louis 1904, Los Angeles 1932 dan 1984 serta Atlanta 1996), Mexico hanya sekali (Mexico City 1968) dan Kanada juga hanya sekali (Montreal 1976). Ini bermakna Sukan Olimpik Musim Panas kali ini merupakan kali ketujuh ia diadakan di Benua Amerika! Acara ini sudah bermula sejak dua hari lalu (waktu Brazil) dan Datuk Lee Chong Wei (pemain badminton Malaysia) selaku pembawa bendera Jalur Gemilang ketika upacara pembukaan Sukan Olimpik di Rio de Janeiro, Brazil pagi semalam (waktu Malaysia).

Pelbagai jenis sukan dipertandingkan di Rio sepanjang berlangsungnya Sukan Olimpik kali ini bermula sekitar antara jam 7.00 malam hingga 11.00 pagi keesokannya waktu Malaysia.

Teringat cerita 20 tahun lalu menjelang Sukan Olimpik di Atlanta, Amerika Syarikat pada 1996, selain sambutan 100 tahun kewujudan temasya sukan tertua dunia ini, dua perkara yang tidak harus saya lupakan adalah saya sudah mula pandai belajar sendiri menunggang basikal waktu umur saya 10 tahun serta Peter Stuyvesant selaku jenama rokok popular diangkat sebagai penaja rasmi siaran Sukan Olimpik 1996 di RTM dan TV3 (Media Prima atau MPB tak wujud lagi masa itu), yang mana semua jenis iklan jenama rokok terkemuka termasuk Dunhill masih lagi dibenarkan disiarkan di media massa Malaysia sehingga 2002. Tahun 1996 juga merupakan kali terakhir siaran Sukan Olimpik Musim Panas di TV Malaysia ditaja oleh syarikat rokok.

Semoga dengan berlangsungnya Sukan Olimpik di Rio ini bukan sahaja menyemai semangat kesukanan malah akan menyatupadukan peminat sukan yang berbilang kaum dan agama. Salam Olimpik dan majulah sukan untuk negara!

No comments:

Post a Comment