Tentang Diri Saya: Bhg II: Memori televisyen era 80-an & 90-an

Mesti klik!

Klik dan daftar! Percuma aje!


Klik dan daftar! Percuma aje!


Jangan tak daftar! Klik di sini dan daftar! Percuma aje!

Monday, December 16

Bhg II: Memori televisyen era 80-an & 90-an



Suatu masa dahulu, di era 80-an dan 80-an, sebelum TV disiarkan 24 jam, sebelum wujudnya ASTRO, sebelum adanya Internet, Facebook, YouTube dan permainan video yang canggih, zaman kanak-kanak anda tetap menghiburkan, tetap nostalgik dan tetap zaman yang paling bermakna dalam hidup anda.

Selain daripada Mighty Mouse, Full House, Saved by the Bell, X-Men dan Captain Planet seperti yang dinyatakan dalam Bahagian I, tentu semua orang juga pernah menonton program-program di bawah:

Smurfs



Sekumpulan makhluk biru yang tinggal di dalam rumah cendawan, dimusuhi seorang ahli sihir dan kucingnya. Bunyinya seperti imaginasi seorang pelukis yang khayal ganja, bukan? Tapi kartun terbitan Hanna-Barbera yang diilhamkan oleh pelukis Belgium, Peyo ini tetap menjadi kartun kegemaran ramai.

Dengan nama-nama watak seperti Papa Smurf, Barber Smurf, Hefty Smurf, Brainy Smurf dan Smurfette, tiada siapa yang mengingati setiap satunya tetapi ramai yang mengumpul koleksinya. Dan lagu tema yang mudah dinyanyikan itu sentiasa menjadi sebahagian daripada nostalgia zaman kanak-kanak anda.

Moero Attack



Siapa sangka bahawa satu masa dahulu permainan bola tampar akan menjadi kegilaan ramai? Tapi itulah yang berlaku apabila J-dorama ciptaan Shotaro Ishinomori ini berjaya membuatkan semua orang terpaku di depan kaca televisyen, malah cuba meniru teknik tamparan watak utama siri ini sambil melaungkan "Joon, somersault!"

Kisah seorang gadis bernama Kojika Jun yang ingin menjadi pemain bola tampar kebangsaan ini juga bukan hanya popular di Jepun dan Malaysia, malah menjadi inspirasi kepada pasukan bola tampar China untuk memenangi Piala Dunia Bola Tampar pada tahun 1981.

G.I. Joe



Angkat tangan jika anda menonton kartun ini tanpa benar-benar memahami ceritanya tentang apa. Suatu masa dahulu, ketika tiada banyak saluran pilihan dan tidak banyak pilihan yang ada untuk budak lelaki, kanak-kanak seluruh Malaysia menonton G.I. Joe tanpa benar-benar memahami siapakah G.I Joe ini.

Mengikut sejarahnya, kartun G.I. Joe tidak bermula sebagai idea sebuah animasi, tetapi merupakan siri patung permainan keluaran Hasbro pada tahun 1964. Ketika itu, Hasbro ingin menghasilkan sesuatu buat budak lelaki selepas mendapat ilham daripada populariti patung Barbie untuk budak perempuan.

Disebabkan pihak Hasbro merasakan perkataan 'anak patung' itu tidak sesuai dengan budak lelaki, maka ia diberi gelaran 'figura aksi' atau 'action figure'. Pada tahun 1985, barulah kartun pertamanya dikeluarkan, sebelum wujudnya komik dan filemnya.

Duck Tales



Adakah kita terlalu kekurangan kartun sehinggakan kisah pengembaraan bapa saudara Donald Duck, Uncle Scrooge dan tiga orang cucu saudaranya pun boleh menjadi hiburan?

Duck Tales merupakan kisah pengembaraan si jutawan Scrooge McDuck, bersama tiga cucu saudaranya yang nakal - Huey, Dewey dan Louie. Donald Duck sendiri mungkin muncul sekali-sekala, dengan watak-watak sekunder lain seperti juruterbang khas Scrooge Launchpad McQuack, butlernya Duckworth, si pencipta Gyro Gearloose, dan musuhnya Beagle Boys.

Tapi tak kisahlah apa pun pengembaraan Scrooge yang seterusnya, apa yang bermain di kepala setiap kanak-kanak setiap kali mendengar lagu tema dan montaj pembukaan kartun ini adalah "Seronoknya dapat lompat dalam kolam syiling emas!"

The Fresh Prince of Bel-Air



Will Smith macam tak berubah, kan? Dari era Will sebagai penyanyi hip-hop Fresh Prince, ke zaman sitkom dan komedi, sehinggalah dia mula serius dalam bidang lakonan, Will Smith masih kelihatan seperti si budak nakal dari West Philly yang dihantar ke rumah ibu dan bapa saudaranya di rumah agam Bel-Air, Los Angeles untuk pendidikan yang lebih baik.

Dari tiga orang sepupunya Carlton si ulat buku, Hillary yang dungu dan manja, serta si bongsu Ashley yang ingin bebas seperti Will, bapa saudaranya Phillip yang tegas lagi kedekut, dan ibu saudaranya Vivian yang penyayang, sehinggalah si butler Geoffrey yang sarkastik, dunia anda diwarnai kegilaan rumah agam keluarga Banks yang berpunca dari kehadiran Will.

Oh, dan jangan lupa lagu temanya, 1...2...3...! "Now this is the story all about how, my life got flipped turned upside down, and I’d like to take a minute just sit right there, I’ll tell you how I became the prince of Bel-Air!"

Mighty Morphin Power Rangers



Suatu masa dahulu, siri wira berlima kesayangan ramai ini pernah mencetus kontroversi kerana penggunaan perkataan ‘morphin’. Malah di sekolah ramai yang cuba untuk tidak menyebut perkataan 'morphin' kerana 'Emak kata morfin tu dadah, tak boleh sebut!' (sedangkan sudah jelas ejaannya berbeza), malah RTM juga memadamkan perkataan tersebut setiap kali lagu temanya dimainkan.

Tak kira apa pun isunya, anda dan adik-beradik anda pasti bergaduh ingin menjadi watak apa. Si abang mungkin mahu jadi Jason si Power Ranger merah, dan kakak anda pula mahu menjadi Kimberly si Power Ranger merah jambu. Adik-adik anda mungkin bergaduh berebutkan watak Tommy si Power Ranger hijau yang pandai seni bela diri. Tiada siapa mahu jadi Power Ranger Biru atau Hitam kerana merasakan mereka tidak cukup hebat.

Tiada siapa juga peduli dengan pertarungan antara Power Rangers dengan pengikut-pengikut Rita Repulsa atau Lord Zedd kerana anda cuma mahu mereka semua memanggil kuasa mereka untuk bertukar menjadi robot hebat pada klimaks cerita!

Go go, Power Rangers!

Ultraman Ace



"Hokuto!"
"Minami!"
Lalu lagu Ultraman Ace pun berkumandang, sebelum kedua-dua watak ini mencantumkan cincin mereka dan menyeru kehadiran si wira gagah Jepun tersebut.

Tiada siapa peduli sama ada raksasa yang ditentang Ultraman Ace nampak agak plastik dan tiada siapa peduli persekitaran di mana Ultraman dan si raksasa bertarung itu nampak tidak realistik langsung. Yang penting Ultraman ada untuk menyelamatkan dunia. Kalau francais Ultraman tidak hebat, tidak mungkin ia masih bertahan sehingga kini!

Mengikut ceritanya, makhluk interdimensi bernama Yapool telah menyerang bumi dengan senjatanya, Verokron dan menyebabkan kematian dua orang mangsa, Seiji Hokuto dan Yuko Minami. Sebelum mereka mati, lima Ultra Bersaudara - Ultraman, Zoffy, Ultra Seven, Ultraman Jack, and Ultraman Ace telah memutuskan untuk menghidupkan semula kedua-dua insan tersebut kerana usaha mereka menyelamatkan kanak-kanak dari serangan Yapool sebelum kematian mereka, sekaligus menjadikan mereka wakil yang akan menyeru kehadiran Ultraman Ace.

Ya, itu plotnya.

Doraemon



Doraemon bagaikan wira semua kanak-kanak di seluruh dunia. Malah kucing robot dari masa hadapan ciptaan pelukis komik Fujio Fujiko ini juga menjadi simbol harapan buat orang ramai. Membesar dengan Doraemon merupakan satu nostalgia paling manis.

Siapa yang tidak teringin untuk memiliki Doraemon mereka sendiri, kembali ke masa lalu melalui mesin masa yang tersembunyi di dalam laci meja Nobita, melihat pemandangan dari langit dengan helikopter kepala, ke mana saja dengan pintu suka hati dan menyimpan apa saja dalam poket serbaguna Doraemon?

Malah ramai yang boleh memahami perasaan seorang budak bernama Nobita yang seringkali bernasib malang, tidak pandai dalam pelajaran, dibuli oleh Giant dan Suneo, dan dalam diam menyukai kawan baiknya, Shizuka.Sememangnya benar, “Totte mo daisuki, Dorae-monnn!”

Rainbow Brite



Selain daripada My Little Pony, Care Bears dan Moondreamers, animasi ini juga sangat berwarna-warni, seolah-olah pelukisnya tahu setiap perkara tipikal yang disukai budak perempuan, dari kostum yang berwarna-warni (namanya pun Rainbow Brite!), watak-watak yang comel seperti Wisp, Twink dan The Color Kids, pemandangan latar sehinggalah ke lagu temanya yang sungguh manis.

Ia bermula dengan kisah seorang gadis yang bernama Wisp yang telah dibawa masuk ke sebuah daerah yang tidak berwarna dan diberi misi untuk mencari Sfera Cahaya. Dalam perjalanannya, dia bertemu dengan seekor sprite bernama Twink dan seekor kuda bernama Starlite, menyelamatkan tujuh Color Kids, menemui tali pinggang hikmat yang boleh menewaskan Raja Kegelapan sekaligus dinaikkan sebagai Rainbow Brite.

Ya, masa anda masih kecil, anda tidak peduli dengan semua cerita itu. Anda cuma mabuk pelangi.

Thundercats



Lagu tema apakah yang boleh menandingi kehebatan lagu tema "X-Men"? Tentu sekali lagu Tema "Thundercats". Malah sebaik sahaja anda mendengar lirik "Thundercats are on the move, Thundercats are loose!", anda rasa bersemangat untuk menonton kisah sekumpulan wira felin yang dianggotai Lion-O, Tygra, Panthro, Cheetara, Willykit dan Willykat yang menentang kejahatan Mumm-Ra.

Semuanya hebat, dari animasi "Thundercats" itu sendiri, pengkarakteran setiap watak dari si semangat suci Jaga ke kejahatan Mumm-ra, lagu temanya, sehinggalah ke lakon suara yang menarik. Jadi, tidakkah anda tertanya-tanya mengapa masih belum ada filem aksi langsung siri ini?

Oh, dan jangan lupa lirik yang sering dinyanyikan rakan-rakan anda di sekolah; "Cheetara lari laju, terbukak baju!"

No comments:

Post a Comment