Tentang Diri Saya: Bhg I: Memori televisyen era 80-an & 90-an

Mesti klik!

Klik dan daftar! Percuma aje!


Klik dan daftar! Percuma aje!


Jangan tak daftar! Klik di sini dan daftar! Percuma aje!

Saturday, December 14

Bhg I: Memori televisyen era 80-an & 90-an



 Suatu masa dahulu, di era 80-an dan 80-an, sebelum TV disiarkan 24 jam, sebelum wujudnya ASTRO, sebelum adanya internet, Facebook, YouTube dan permainan video yang canggih, zaman kanak-kanak anda tetap menarik pada pandangan mata anda.

Anda menunggu di depan televisyen sebaik sahaja jam menunjukkan pukul lima petang setiap Isnin hingga Jumaat untuk kartun kegemaran anda, dan bangkit awal untuk menyaksikan sitkom keluarga kesukaan semua.

Ingatkah anda saat hiburan kanak-kanak anda dihiasi dengan:

The New Adventures of Mighty Mouse and Heckle & Jeckle



Siapa yang tak ingat pada Mighty Mouse? Biasanya selepas ibu anda menonton siri "Akantare", "Oshin" atau "Oyuki", "Mighty Mouse" pula akan disiarkan, sebuah parodi Superman tentang seekor tikus adiwira yang akan menyelamatkan mangsa dari kejahatan Oil Can Harrry (biasanya si mangsa adalah gadis kecintaannya, seekor tikus yang bernama Pearl Pureheart).

Selepas satu episod Mighty Mouse, selebih waktunya, anda dihiburkan pula dengan kartun "Heckle & Jeckle" tentang dua ekor burung murai yang nakal. Kisah kenakalan dan keriuhan Heckle & Jeckle ini bagaikan gabungan Chip & Dale, Woody Woodpecker dan Bugs Bunny. Anda tidak semestinya menyukai kartun ini, malah adakalanya anda tidak memahami di mana lucunya. Tapi anda tetap menontonnya kerana itu sahaja pilihan yang ada.

X-Men



Tiada apa yang lebih mengujakan berbanding mendengar lagu tema "X-Men" sebaik sahaja anda pulang dari sekolah. Adakalanya sukar untuk bapa anda mengajak anda solat berjemaah di masjid, bila kartun ini ditayangkan pada waktu yang sama.

Malah hampir semua kanak-kanak memikirkan perkara yang sama. Mereka mahu jadi 'cool' macam ketua pasukan X-Men, Cyclops, semua orang tidak faham kenapa Wolverine selalu marah-marah, semua orang akan berangan jadi Gambit setiap kali jumpa daun terup, semua budak lelaki merahsiakan minat mendalam mereka terhadap Rogue, semua orang tahu bukan Magneto sahaja antagonis utama yang ada dan semua orang rasa Jubilee watak yang menjengkelkan!

Tidak kisahlah ada berapa banyak filem X-Men pun ditayangkan di pawagam, tiada satu pun yang dapat menandingi kartun lamanya.

Jem



Untuk budak perempuan pula, tidak banyak pilihan yang ada. Selain "Care Bears", "My Little Pony" dan "Moondreamers" yang kebanyakannya merupakan kisah haiwan dan makhluk alam fantasi, hanya "Jem" sahaja yang rasa dekat di hati.

Bila difikirkan kembali, premis "Jem" sendiri agak mengarut. Kisah Jerrica, yang mewarisi harta kekayaan bapanya, Starlight Music dan sebuah mesin Synergy (ya, di sinilah anda belajar perkataan tersebut) yang boleh memaparkan hologram Jem (ya, perkataan itu juga anda belajar dari kartun ini) melalui projektor mikro di telinganya dan menjadikan dirinya Jem, si vokalis wanita terunggul dalam kumpulan "The Holograms".

Saingan hebat mereka? Kumpulan "The Misfits", dan "The Stingers" (yang muncul di musim ketiga). Tiada siapa tahu tentang identiti rahsia Jerrica, termasuk teman lelakinya Rio dan musuh ketatnya, Eric Raymond.

Bunyinya macam kisah "Hannah Montana" yang lebih terperinci, kan? Yang penting, semua budak perempuan akan membeli stiker berbentuk bintang supaya boleh dilekatkan di telinga dan berangan jadi Jem.

Saved by the Bell



Semua orang sukakan Sabtu dan Ahad kerana itu bermakna anda tidak perlu ke sekolah. Tapi apa yang lebih menarik tentang hujung minggu adalah sitkom remaja "Saved by the Bell" yang ditayangkan pada jam 10 pagi setiap hari Sabtu.

Ya, anda mungkin perlu berebut dengan ibu anda yang ingin menonton siaran "Selamat Pagi Malaysia" atau "Malaysia Hari Ini", tapi demi Zack Morris, A.C. Slater, Kelly Kapowski, Jessica Spano, Lisa Turtle dan Screech Powers, anda sanggup lakukan apa saja.

"Saved by the Bell" bagaikan satu kumpulan remaja idaman anda, di mana si pemuda nakal memenangi hati gadis paling popular, si feminist dan ratu fesyen berkawan baik, dan si ahli sukan duduk semeja dengan si ulat buku!

Teenage Mutant Ninja Turtles



"Cowabunga!", "Gnarly!", "Radical!" merupakan antara perkataan-perkataan yang paling selalu digunakan oleh empat ekor adiwira penyu ini. Hasil ciptaan Kevin Eastman dan Peter Laird ini sebenarnya bermula hanya sebagai satu gurauan dan lakaran lucu kedua-dua sahabat itu.

Jika difikirkan semula konsepnya juga agak aneh dan tidak serius. Adiwira penyu ninja? Yang memiliki nama pelukis dan pereka terkemuka dunia? Yang pandai seni beladiri? Yang bercakap gaya pemain sukan luncur air? Bergurukan seekor tikus? Tinggal dalam pembetung? Suka makan piza? Bermusuhkan otak dalam sut robot?

The Transformers



Suatu masa dahulu, inilah kartun yang dirasakan paling hebat di dunia. Rata-rata yang menontonnya akan menyanyikan lagu popular tersebut, "Transformers, robot in disguise" (yang disalah erti sebagai "Transformers, robot in the sky!" atau "Transformers, adebi dulaiii...").

Anda terpaku di depan televisyen tatkala Optimus Prime berubah bentuk menjadi sebuah lori dan Megatron memiliki bazuka di tangan kanannya!

Mungkin ia tidak secanggih filemnya atau kartun versi baharu, tapi yang nyata, "The Transformers" menyebabkan ibu bapa seluruh negara pening kepala bila anak-anak mereka mahukan permainan lori atau kapal terbang yang boleh berubah menjadi robot, atau bila terpaksa membantu si anak memotong lubang di kotak televisyen supaya anak-anak mereka boleh berpura-pura menjadi sebahagian daripada Autobots.

Full House



Bukan. Bukan drama Korea lakonan Rain dan Song Hye-gyo itu, tapi sebuah sitkom yang diminati ramai pada era 80-an dan 90-an. Bila diingat kembali, "Full House" bukanlah sebuah sitkom yang sangat melucukan, malah adakalanya jenakanya bersifat keanak-anakan. Namun ia tetap menjadi pilihan utama kerana genre kekeluargaan yang dipersembahkannya.

Kisah tentang seorang bapa tunggal bernama Danny Tenner dengan tiga orang anak perempuan, DJ, Stephanie dan Michelle ini bisa membuat anda ketawa dan tersentuh pada masa yang sama. Masuk pula dua 'bapa angkat' kepada tiga beradik ini, adik ipar Danny yang bernama Jesse (yang digilai setiap penonton wanita) dan kawan karibnya Joey (yang gila-gila), sitkom ini terus mewarnai zaman kanak-kanak anda.

Malah kerana "Full House" juga, dunia kanak-kanak anda diwarnai dengan filem-filem straight-to-video Mary-Kate dan Ashley Olsen seperti "The Adventures of Mary-Kate and Ashley", "It Takes Two" dan "Two of a Kind".

Captain Planet and the Planeteers



Entah apa yang menyeronokkan tentang adiwira yang menyelamatkan alam sekitar ini, penulis juga tidak mengerti. Namun begitu, dalam era di mana anda cuma ada tiga stesen televisyen, dan dua daripadanya dimiliki kerajaan, anda tidak punya pilihan selain menonton apa saja yang disiarkan. Jika itu bermakna animasi adiwira yang mengingatkan anda agar tidak membuang sisa toksik di tengah laut atau mengajar anda bahawa banyak perusahaan jahat yang hanya mahu memusnahkan alam semulajadi, maka tonton sahajalah.

Sebagai kanak-kanak, mungkin anda tidak sedar bahawa lima pembantu Captain Planet berasal dari negara dan benua berbeza. Kwame (elemen tanah atau "Earth") berasal dari Ghana, Afrika, Wheeler (yang memiliki elemen api atau "Fire") dari Brooklyn, New York, Linka yang memiliki elemen angin (Wind) pula dari Soviet Union (ya, Soviet Union masih wujud, menunjukkan betapa lamanya usia kartun ini), Gi yang memiliki elemen air (Water) pula dari Asia manakala Ma-Ti dari Amazon pula diberikan elemen Heart.

Sehingga kini, persoalan yang bermain dalam benak pastinya "Kenapakah ada elemen Heart yang tidak berapa nak berguna tu?".

No comments:

Post a Comment