Tentang Diri Saya: Mahu lihat anak didik berjaya

Mesti klik!

Klik dan daftar! Percuma aje!


Klik dan daftar! Percuma aje!


Jangan tak daftar! Klik di sini dan daftar! Percuma aje!

Saturday, March 2

Mahu lihat anak didik berjaya

pix_topright

Oleh Siti Zarinah Sahib

Gaya lincahnya masih seperti dulu. Sesekali hilai ketawanya memecah kesunyian petang tatkala wajah disolek jurusolek profesional.

Selesai didandan lengkap dengan padanan gaun bersama jaket hitam, ratu gimnastik berirama Durratun Nashihin Rosli sedia beraksi di hadapan kamera.
Ternyata keserasian serta liuk lentok tubuh tatkala lensa diacu tidak mendatangkan masalah. Malah gadis kelahiran Kuala Lumpur ini bijak memberikan aksi menarik terutama ketika diminta memberikan gaya split bersama padanan gaun.

"Biasanya saya melakukan split dengan pakaian gimrama, tetapi hari ini dengan gaun pendek dan kasut bertumit, agak sukar sedikit membuat split," katanya ketawa namun masih tidak mahu menghampakan permintaan jurugambar dengan memberikan beberapa gaya mudah.

Menyedari perubahan badan yang semakin berisi, pantas Durratun mengakui yang kini berat badannya semakin bertambah. Dulu pada usia belasan tahun, berat hanya 50 kilogram tidak lebih dan tidak kurang kerana perlu berdiet, namun sekarang, nasi menjadi menu hariannya. Apatah lagi sekiranya ibu menyediakan nasi lemak kegemarannya.

"Ini bukan bermakna saya tidak menjaga pemakanan tetapi selepas bersara daripada menjadi atlet gimnastik, saya kembali mengambil nasi. Dulu saya langsung tidak menyentuhnya dan makan makanan, kaya protein untuk tenaga," ujar anak kedua daripada tiga beradik ini.

Jika dilihat perwatakan gadis manis ini, sesiapa juga yang mengenalinya suatu ketika dulu pasti mengatakan personalitinya langsung tidak berubah. Peramah, aktif dan senang ketawa.

Malah sejak kecil sehingga berusia 24 tahun, ibu menemaninya ke mana saja. Menghadiri latihan, temu bual media atau keluar membeli-belah. Durratun juga mengakui sangat selesa bersama ibu yang bukan saja dianggap sebagai pengurus tidak rasmi malah rakan sejati.

"Ibu peneman setia saya ke mana saja. Saya pula berasa kekok jika ibu tidak mengikut saya kerana sejak kecil ibu menemani saya sehingga sekarang.

"Malah ketika melanjutkan pelajaran di Universiti Victoria, Australia, hampir setiap hari saya menelefon ibu sehinggalah dapat menyesuaikan diri dengan situasi di sana," jelasnya.

Menceritakan bagaimana boleh mengambil kursus pengurusan sukan, selepas menamatkan pelajaran di Sekolah Sukan Bukit Jalil Durratun terus menerima tawaran mengikuti pengajian di Universiti Victoria kerana ia universiti terbaik yang menyediakan kursus itu.

"Saya memilih program pengurusan sukan kerana membesar dalam bidang sukan dan selepas bersara, saya berharap dapat menubuhkan sebuah kelab sukan bagi membantu atlet negara dalam bidang pengurusan," katanya yang menjadikan atlet Russia, Alina Kabaeva sebagai idola.

Tiga tahun di Australia, Durratun selesa dengan suasana pembelajaran yang santai dan menyifatkan tuntutan menyiapkan tugasan sebagai cabaran utama dalam menjalani pengajian.

Bagi mengimbangi tekanan menjalani pengajian di kampus, Durratun meneruskan aktiviti sebagai jurulatih sambilan di kelab gimrama, Prahran Rhythmic Gymnastics Club.

"Pengajian tidak terjejas kerana saya berkhidmat sebagai jurulatih sambilan dengan sesi latihan dua kali seminggu. Lebih memudahkan apabila kelab itu berhampiran rumah saya iaitu hanya kira-kira 30 minit perjalanan menaiki tren," katanya yang menamatkan pengajian pada Jun 2012.

Tidak mahu duduk diam, selain menjadi jurulatih Durratun juga aktif menyertai pasukan sorak Vipers serta mewakili universiti dalam pertandingan sorak kebangsaan. Kebolehan yang dimilikinya menyebabkan dia terpilih mengendalikan sesi latihan pasukan sorak di Maribyrnong Sports College.

"Lebih membanggakan apabila saya satu-satunya peserta Melayu mewakili universiti dan pernah memenangi peserta terbaik dalam tarian. Menjadi ahli kumpulan sorak membuatkan saya dekat dengan sukan gimnastik.

"Pada mulanya saya sekadar suka-suka me–nyertai pasukan ini untuk mengisi kebosanan namun lama-kelamaan keseronokan mula dirasai apabila dapat bergaul dengan rakan-rakan. Tambahan pula apabila rakan sepasukan banyak membantu ketika saya baru menyertai pasukan ini.

"Antara pengalaman yang tidak dapat dilupakan apabila seorang rakan terjatuh di atas saya ketika berlatih. Nasib baik saya tidak tercedera," ceritanya yang boleh menari pelbagai tarian moden seperti jazz, moden kontemporari serta jalanan.

Selepas menamatkan pengajian Jun tahun lalu, sekembalinya ke Malaysia Durratun terus menerima tawaran di Serdang Rhythmic Angels sebagai jurulatih gimnastik.

Jadual hariannya padat bermula jam 2 petang hingga 6 petang, Isnin hingga Sabtu dia memberi latihan kepada kanak-kanak berusia tujuh hingga 10 tahun. Akuinya, baru sekarang dia mengerti mengapa jurulatihnya dulu, Marina Aksenenko begitu garang dan tegas ketika latihan.

"Melihat cara saya melatih kanak-kanak, ada yang berkata saya garang. Namun beginilah cara saya supaya mereka tidak main-main ketika latihan. Kadang-kadang suara saya lebih kuat dan nyaring daripada jurulatih lain.

"Namun selepas tamat latihan saya mampu bercakap dan bergurau dengan mereka. Pada saya, garang dan tegas hanya ketika latihan manakala dalam waktu tertentu saya boleh menjadi rakan mereka," katanya yang mengakui gaya latihan yang diterapkannya sama seperti jurulatih terdahulu.

Menjadi jurulatih juga menyebabkan dia sentiasa berdebar-debar terutama sekiranya anak didiknya menyertai pertandingan. Perasaan jadi tidak menentu, risau dan bimbang sekiranya mereka tidak dapat melakukan yang terbaik. Malah kerisauan ini melebihi perasaan ketika bergelar atlet.

"Baru sekarang saya faham perasaan jurulatih ketika anak didik menyertai pertandingan. Memang sangat mendebarkan dan tidak tenteram. Malah sebaik pertandingan tamat, saya merangka strategi untuk memberikan yang terbaik pada masa akan datang," ujarnya yang baru saja mengikuti latihan di Finland tajaan Majlis Sukan Negara (MSN) dan Majlis Olimpik Malaysia di bawah Kumpulan Gimnastik Berirama, bertujuan menambah kemahiran dalam bidang gimnastik.

Pada waktu lapang, peminat drama Jepun dan Korea itu gemar menonton wayang bersama rakan. Jika tidak, dia lebih selesa berada di rumah bersama keluarga sambil mendengar muzik, melayari Internet dan memilih lagu untuk latihan anak muridnya.

Sepanjang bergelar atlet, dia juga berpeluang melawat 13 negara antaranya Ukraine, Russia, Hawaii, Vietnam, Korea dan lebih 10 kali ke Jepun. Namun Durratun mengimpikan melawat London serta tempat bersejarah di Mesir suatu hari nanti.

"Saya gemar melawat tempat bersejarah bagi melihat seni bina dan budaya masyarakat di sana. Dari situ, banyak yang boleh dipelajari dari segi sosial dan ekonomi mereka selain suka membeli-belah kerana perbezaan harga berbanding di Malaysia," katanya.

Sebagai jurulatih dan bekas atlet berpengalaman, Durratun berharap suatu hari nanti dia dapat memperbaiki pengurusan sukan serta mendidik jurulatih dan pegawai untuk membangunkan sukan gimrama di Malaysia di samping ingin mencurahkan bakti di MSN dan Sekolah Sukan Bukit Jalil.


PROFIL:

Nama: Durratun Nashihin Rosli
Tarikh lahir: 17 November 1988
Asal: Kuala Lumpur
Idola: Tun Dr Mahathir Mohamad dan Alina Kabaeva
Pendidikan: Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Sukan, Universiti Victoria, Australia
Hobi: Menari, mendengar muzik, membaca dan menonton filem
Makanan kegemaran: Sushi

Antara pencapaian:

  • Empat pingat perak di Sukan Komanwel 2006, Melbourne, Australia

  • Empat pingat emas, satu perak dan satu gangsa di Sukan SEA, Vietnam 2003

  • Satu pingat gangsa di Kejohanan Gimnastik Pacific Alliance, Honolulu, Amerika Syarikat 2006

  • Tempat pertama AusCheer Victorian Cheer & Dance Competition 2010

  • Tempat pertama Australian All Star Cheerleading Federation Victorian All Star Cheer & Dance Championship 201

  • Juara Best Standing Scorpion-Senior

  • Juara Best Standing Bow & Arrow-Senior

  • Tempat pertama AusCheer National Championship 2010

  • Tempat pertama National Australian All Star Cheerleading Federation

  • No comments:

    Post a Comment