Tentang Diri Saya: Joe Jambul kembali

Mesti klik!

Klik dan daftar! Percuma aje!


Klik dan daftar! Percuma aje!


Jangan tak daftar! Klik di sini dan daftar! Percuma aje!

Thursday, September 6

Joe Jambul kembali

Oleh Syanty Octavia Amry
soctavia@hmetro.com.my
E-mel ArtikelCetak ArtikelTanda ArtikelBesarkan Saiz TeksKecilkan Saiz TeksKomen Artikel

DI Mana Joe Jambul....itulah antara kata-kata yang sering terngiang-ngiang di telinga tatkala rancangan bercorak permainan itu ditamatkan rancangannya selepas lima tahun ke udara sejak ia mula diperkenalkan pada 1996.

Rancangan berkonsep candawara dikelolakan Norzizi Zulkifli sebagai pengacara ketika itu benar-benar memberi kesan kepada kanak-kanak yang berusia 10 hingga 12 tahun yang begitu menggemari program penuh maklumat berkaitan sejarah dan geografi sebagai teras permainan utamanya.

Selepas hampir 11 tahun dihentikan akibat masalah kemerosotan ekonomi, fenomena Joe Jambul kembali lagi apabila TV1 bakal menyiarkan rancangan berkenaan yang lebih padat dan penuh maklumat bermula 15 September ini.

Memperkenalkan Khairil Azam Pilus atau Aril sebagai pengacara kali ini, program untuk musim kedua ini turut menambah dua subjek mata pelajaran seperti Matematik dan Sains berbanding dulu hanya Geografi dan Sejarah.

Tidak hairanlah apabila rancangan berkenaan pernah memenangi Anugerah Rancangan Kanak-Kanak Terbaik, Anugerah Seri Angkasa 1996 selepas fenomenanya terus menjadi sebutan dan boleh dikatakan hampir semua sekolah rendah menghantar penyertaan untuk terbabit sama.

Menurut penerbitnya, Norsafaliza Mohd Yatim, pihak mereka sudah menjelajah ke semua sekolah di seluruh negara bagi mendapatkan wakil pelajar daripada setiap sekolah.

Namun begitu, banyak penapisan perlu dilakukan dan pemilihan berdasarkan IQ, keaktifan dan keceriaan peserta dan keberkesanan serta ketrampilan pelajar dalam menyertai rancangan itu.

“Tidak dinafikan ramai yang merindui rancangan ini, justeru selepas melihat waktunya sangat sesuai ketika ini, kami sepakat dengan produksi untuk memperkenalkannya semula dengan memberi nafas baru walaupun tiga segmen asal masih dikekalkan seperti Fail Siasatan, Kod Rahsia dan Jejak dan Tangkap.

“Saya tidak mahu rancangan ini hanya menjadi hiburan kanak-kanak semata-mata kerana itulah kami menambah dua lagi subjek mata pelajaran supaya rancangan itu walaupun dalam bentuk hiburan, turut terselit ilmu pengetahuan,” katanya.

Joe Jambul adalah rancangan permainan yang menubuhkan satu akademi penyiasatan khas yang diberi nama Akademi Detektif Nasional (ADEN) untuk menangkap geng Joe Jambul. Antara ahli akademi yang terbabit ialah Khairil Azam Pilus (sebagai Detektif Kanan) dengan dibantu Muhammad Syahmi Abdul Hamid (Detektif), Faizatul Hasanah Hussain (Miss V) dan Hazirah Hazali (Wartawan luar).

Peserta rancangan terdiri daripada murid sekolah rendah dari seluruh Semenanjung yang akan mewakili sekolah masing-masing. Setiap minggu tiga pasukan (enam peserta) yang akan bertanding bagi melayakkan mereka untuk ke peringkat seterusnya. Mereka perlu sentiasa peka dan bijak dalam meneka kedudukan geng joe Jambul dengan melaksanakan tugasan yang diberikan.

Untuk musim kedua ini, Di Mana Joe Jambul diterbitkan sebanyak 27 episod dengan sasaran penonton di kalangan kanak-kanak berusia 10 hingga 12 tahun. Durasi siaran adalah selama 30 minit dan akan menemui penonton pada setiap hari Sabtu, jam 10 pagi di TV1.

Sementara itu, Aril ketika ditemui berkata, dia sangat teruja apabila diberi kepercayaan mengacarakan rancangan permainan yang pernah popular satu ketika dulu.

Walaupun yakin dia mampu melakukannya disebabkan sikap gila-gila dan suka mengusik kanak-kanak, tanggungjawab menggalas rancangan itu juga sangat besar apabila fenomena popular yang tercetus kadangkala merisaukan dirinya jika tidak dapat dilaksanakan.

“Rancangan ini agak lama dihentikan, namun fenomena yang melanda masih menjadi sebutan sehingga kini terutama bagi mereka yang pernah menyaksikannya dulu. Pada saya, ia bukanlah satu perkara mudah untuk mengekalkan fenomena itu, namun saya berharap penyampaian yang saya bawakan dengan cara sendiri mampu memberi kesan yang positif kepada penonton.

No comments:

Post a Comment