Tentang Diri Saya: JAWI Gesa Umat Islam Boikot Program Realiti TV

Mesti klik!

Klik dan daftar! Percuma aje!


Klik dan daftar! Percuma aje!


Jangan tak daftar! Klik di sini dan daftar! Percuma aje!

Saturday, May 30

JAWI Gesa Umat Islam Boikot Program Realiti TV



Menerusi khutbah Jumaat yang lepas, pihak Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) menyeru supaya seluruh umat Islam di Malaysia memboikot program-program berbentuk realiti televisyen kerana ia melalaikan dan isinya tidak bertepatan kehendak agama Islam.

 Dalam khutbah bertajuk Jihad Menentang Kebatilan itu, JAWI menegaskan bahawa kebanyakan program realiti TV menggalakkan sifat cintakan dunia dan boleh memesongkan akidah para remaja yang menjadi penonton program tersebut.

 “Selain itu, realiti TV sering juga mengeluarkan unsur-unsur negatif seperti membuat jenaka lucah, mendedahkan aurat, lelaki berpakaian seperti wanita dan sebagainya.

"Penting untuk kita emngawal anak-anak dari hiburan mengganggu dan membentuk mereka untuk berminat dalam hiburan yang berdasarkan undang-undang Islam. Marilah kita memboikot rancangan seperti itu,” ujar kandungan khutbah tersebut.

Benar, semakin hari semakin banyak program realiti TV yang diwujudkan dan telah banyak menerapkan nilai-nilai yang tidak bersesuaian dengan ciri-ciri Islam.


P/S: Kalau tak suka dengan rancangan macam demikian, elak-elakkan daripada menghadiri mana-mana ujibakat rancangan realiti hiburan dan mengeksploitasi wanita/lelaki!

No comments:

Post a Comment